Hei, ja tervetuloa lukemaan Sällien blogia. Kirjoittajana olen mä, Altti, ja en ole vielä päättänyt mistä kaikesta tässä blogissa kirjoittaisin. Katsoo mihin tämä menee. Vuosi 2022 on alkanut työntäyteisesti sekä Sällien keskuudessa, että myös omien hommien parissa. Sällit ovat ottaneet härkää sarvista, ja joka viikko syntyy uutta materiaalia, joka tulee löytymään uuden proggiksen sisältä. Korona oli aikamoinen isku keleksiin meille. Useampi sulku, treenitaukoa ja peruuntuneita esityksiä. Tästä kaikesta johtuva turhautuminen on ehdottomasti nähtävissä siinä vimmassa millä me liikutaan eteenpäin.

Proggiksen lisäksi meillä on tulossa IG:n, nettisivun ja Face -sivun puolella uutta sisältöä, kun saadaan päivitettyä kuvat kaikista meidän harrastus ryhmäläisistä. Blogit on myös jatkumassa vanhaan tyypilliseen tapaansa. Siinä taitaa olla kaikki Sällien toimintaan liittyvä homma mistä halusin kirjoittaa, mutta koska tässä on vielä A4 jäljellä, niin teen seuraavaksi jotain ennenkuulumatonta! Tervetuloa…

Altin nurkkaukseen:

  • Bertolt Brecht on Saksassa vuonna 1898 syntynyt näytelmäkirjailija, jonka työ on vaikuttanut myös länsimaisen teatteriteorian kehityskulkuun. Brechtin tunnetuimpia teoksia on Kolmen pennin ooppera. Brecht opiskeli lääketiedettä, ja toimi ensimmäisen maailmansodan aikana lääkintäjoukoissa, mutta keskeytti sodan jälkeen opiskelunsa ennen valmistumistaan. Brecht luettuaan Karl Marxin Pääoman julistautui kommunistiksi, mutta ei kuitenkaan koskaan liittynyt Kommunistiseen puolueeseen. Hitlerin noustessa valtaan hän pakeni Saksasta tietäen olevansa Natsien mustalla listalla. Brechtin teatteriteoreettisesti merkittävimpiä töitään voisi sanoa olevan “eeppisen teatterin” luominen, josta seuraavaksi kiteytys Wikipediasta:

Eeppisellä teatterilla tarkoitetaan kertovaa teatteria eli sitä, että näyttämöä käytetään kerronnallisena välineenä yhteiskunnallisten voimien kuvaamiseen. Eeppisen teatterin kerrontakeinot ovat hyvin tavallisia teatterissa nykyisinkin. Esimerkiksi dokumenttiteatteri on eeppisen teatterin alalaji.”

  • Videopeleistä! 25.2.2022 julkaistaan Fromsoftwaren “Elden Ring”. Fromsoftware tunnetaan parhaiten Dark Souls -pelisarjasta, jonka ensimmäinen osa on saanut myös mahtipontisen “Ultimate game of all time”. Tämä arvo myönnettiin Golden Joystick palkinnon muodossa vuonna 2021, kun Golden Joystick järjesti mittavan kyselyn selvittääkseen, mikä yksittäinen peli ansaitsee tämän kunnian. Muita ehdokkaita olivat seuraavat pelit:
  • Dark Souls (Winner)
  • Doom (1993)
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • Half-Life 2
  • Minecraft
  • Street Fighter II
  • Tetris
  • The Last of Us
  • Super Mario 64
  • Metal Gear Solid
  • Halo: Combat Evolved
  • Super Mario Bros. 3
  • Grand Theft Auto V
  • Portal
  • Call of Duty 4: Modern Warfare
  • Pac Man
  • Super Mario Kart
  • Space Invaders
  • Sim City (1989)
  • Pokémon GO

(https://www.gamesradar.com/dark-souls-is-your-ultimate-game-of-all-time-at-the-golden-joystick-awards/)

Dark souls -pelisarjan merkitys peliteollisuudessa on näkyvissä esimerkiksi siinä, miten Souls-like on nykyään validi tapa kuvailla ja kategorioida muidenkin julkaisijoiden pelejä. Toisaalta internetissä on jo pitkään vitsailtu ja osoitettu turhautumista siitä, miten kaikkia haastavia pelejä verrataan Souls peleihin. 

Henkilökohtaisesti lempipelini Fromsoftwarelta on BloodBorne, joka on H.P. Lovecraftin mythoksesta inspiraatiota vetävä goottinen synkkä fantasia seikkailu.

Sen kutsu, lyhytkertomus jonka kirjoitin, koska miksi ei.

Kuulin sen taas. Tänään se oli piilotettu kollegoideni ruokatauolla sanomien sanojen väliin. Viimeksi kuulin sen kirjastossa ohimennen lastennurkkaukseen ryntäävien lasten huudoissa. Silloin se oli kuitenkin etäisempi.

Sen kuuleminen ei haittaa minua, se ei oikeastaan ahdista minua alkuunkaan. Ystäväni sanoisivat sen johtuvan apaattisuudestani. Herkkä luonteeni yhdistettynä haastaviin elämänkokemuksiin on saanut minut piiloutumaan teennäisten hymyjen, ja vähäsanaisten keskustelujen taakse. Näin sen olen ainakin rationalisoinut.

Se mikä minua haittaa on se etten enää voi saada takaisin olotilaa ennen sen kuulemista. Olen koittanut kyllä. Alkoholi auttaa minua ilmaisemaanitseäni ja kannabis passivoi hetkellisesti miellyttäväsyo, mutta pidemmän päälle liikaa. Mämmi aiheuttaa liian pahat mielentilalliset seuraamukset, ja jazz -musiikki on vienyt kykyni nauttia musiikista sellaisenaan.

Kuulen sen nytkin. Ajatuksenvirtani vastarannalla, heti vedenrajassa se toistaa itseään. Välillä se on kauempana, välillä taas tunnen sen aivan selkäni takana. En minä pelkää sen sanoja, tai sen lumoavaa kutsua. En minä pelkää sitä pudotusta, jonka pohjaa en näe. Enkä minä pelkää sitä ääntä, joka minua sieltä pohjalta kutsuu.

En vaikka se on oma ääneni.

En vaikka se en ole minä.

LINKIT:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bertolt_Brecht https://fi.wikipedia.org/wiki/Eeppinen_teatteri

https://www.gamesradar.com/dark-souls-is-your-ultimate-game-of-all-time-at-the-golden-joystick-awards/

-Altti Kiuru

”Teatteri-intoilija, jolla on maisterintutkinto melankoliasta.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.